روزهای سیاه در بازار رمز ارز/ بیت‌کوین به این دلیل ریخت!+ جزییات

بیت کوین برای اولین بار از دسامبر 2020 به زیر 20 هزار دلار سقوط کرد. شاخص‌ها نشان از ترس شدید میان سرمایه‌گذاران و فعالین بازار کریپتوکارنسی می‌دهد که به واسطه سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا تشدید شده است.

روزهای سیاه در بازار رمز ارز/ بیت‌کوین به این دلیل ریخت!+ جزییات
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ اولین رمزارز دنیا از نظر ارزش بازار تا اوایل صبح روز شنبه در صرافی‌های لندن بیش از ۹ درصد سقوط کرده بود و به حدود 18740.52 دلار رسید. بر اساس داده‌های بلومبرگ، با ثبت دوازدهیمن روز متوالی که این رمز ارز کاهش قیمتی را تجربه کرد که در نوع خود رکوردی جدید محسوب می‌شود. اتریوم نیز از ۱۰۰۰ دلار عبور کرد و حدودا ۱۱ درصد کاهش پیدا کرد و به حدود 975.24 دلار رسید که کمترین میزان از ژانویه ۲۰۲۱ است.

آلکش شاه، رئیس استراتژی دارایی‌های دیجیتال و رمزارز در بانک آمریکا، روز جمعه در یادداشتی گفت: «سرمایه‌گذاران به دنبال بازار صعودی دارایی‌های دیجیتال که سال گذشته به واسطه رشد نقدینگی صورت گرفت نباشند و فعلا استراتژی دفاعی را نسبت به تحرکات قیمت پیش بگیرند.»

دلیل ریزش بازار رمزارزها چیست؟

ترکیبی از اخبار بد و نرخ‌های بهره بالا برای دارایی‌های پرریسک‌تر مانند کریپتو مضر بوده و منجر به کاهش تقریباً ۷۰ درصدی بیت‌کوین نسبت به بالاترین قیمت آن در نوامبر شده است. فدرال رزرو در 15 ژوئن نرخ بهره اصلی خود را به میزان ۰.۷۵ درصد افزایش داد که بزرگترین افزایش از سال ۱۹۹۴ تاکنون محسوب می‌شود و دیگر بانکهای مرکزی هم اعلام کردند که در سال جاری در مبارزه برای مهار تورم به افزایش نرخ بهره خود ادامه خواهند داد. دو موضوع مهم دیگری که سبب ریزش بیشتر بازار ارزهای دیجیتال شد فروپاشی بلاک چین و الگوریتم ترا و توقف شدن روند پرداخت‌ها توسط شرکت سلسیوس بود که در حوزه اعطای وام کریپتویی فعالیت می‌کرد.

علاوه بر این، هج فاندکریپتویی Three Arrows Capital متحمل ضررهای زیادی شده و گفت که در حال بررسی طرح‌های فروش دارایی‌های خود یا گرفتن کمک مالی است. در حالی که وام‌دهنده دیگری به نام Babel Finance جمعه راه سلسیوس را دنبال کرد و به گفته کارشناسان Glassnode، حتی دارندگان بلندمدت در بازار ارزهای دیجیتال هم که تاکنون از فروش اجتناب می‌کردند، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در Oanda در یادداشتی در روز پنجشنبه گفت: «در سطوح بالا قرار گرفتن شاخص‌های ترس سمت تقاضا را شدیدا متاثر قرار خواهد داد و این امر در حال حاضر باعث شده تا معامله‌گران ارزهای دیجیتال در مورد خرید بیت‌کوین حتی در این سطوح بسیار پایین هم تردید داشته‌اند. علاوه براین جریان اخبار برای رمزارزها هم در مدت اخیر وحشتناک بوده است.

واکنش آلت کوین‌ها نسبت به ریزش بیت کوین

آلت‌کوین‌ها هم از کاهش تمایل سرمایه‌گذاران که در پی‌سقوط بیت کوین رخ داده مستثنی نبودند. به طوری که تقریبا تمامی ارزهای دیجیتال در مدار قرمز معامله شدند. از این میان می‌توان به رمزارزهای Cardano، Solana، Dogecoin و Polkadot اشاره داشت که امروز سقوط‌هایی بین ۷ الی ۱۰ درصد را ثبت کردند. توکن‌های حریم خصوصی مانند Monero و Zcash هم حدود ۹ درصد از قیمت خود را از دست دادند. حتی استیبل کوین ها هم که نوعی از دارایی‌های رمزنگاری شده هستند که موظف هستند ارزش و قیمت خود را با یم ارز فیات همتراز کنند از این قاعده مستثنی نبودند و در پی ریزش‌های اخیر با مشکلات جدی مواجه شدند.

چهار استیبل کوین برتر بازار در هفته گذشته شاهد خروج خالص نقدینگی بزرگی از صرافی‌ها بودند که ۴.۵ برابر بیشتر از هفته قبل بود. معامله‌گران رمزارز اغلب به استیبل کوین‌ها برای جابه‌جایی وجوه خود در اکوسیستم بدون استفاده از ارزهای سنتی نیازمندند. بنابراین جریان‌های خروجی از این استیبل‌کوین‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در حالت تدافعی قرار گرفته‌‌اند.

نظر استراتژیست ارشد بلومبرگ در مورد ریزش بیت کوین

به گفته مایک مک گلون، تحلیلگر ارشد Bloomberg Intelligence، حتی با وجود شکسته شدن سطح کلیدی 20000 دلار در بیت کوین، به این نکته اشاره می‌کند که داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که بیت کوین ممکن است در سطوح فعلی توسط نقاط حمایتی خاص وکلیدی پشتیبانی شود، زیرا در ادوار قبلی که بیت کوین در سطوح بیش‌فروش قرار گرفته نشان داده که این می‌تواند از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار باشد و چرخش‌های قیمتی سریعی را از خود نشان دهد.

او در یادداشتی در روز چهارشنبه گفت که بیت کوین ممکن است سطح حمایتی محکمی را حدود ۲۰ هزار دلار بسازد. همانطور که در حدود ۵۰۰۰ دلار در سال 19-2018 و ۳۰۰ دلار در سال 15-2014 انجام داد.

منابع گزارش فوق سایت‌های بلومبرگ ، مساری ، کوین تلگراف و نیویورک تایمز است.

ت ت
کدخبر: 90728 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها