سخنگوی حزب ندای ایرانیان:

اگر احراز صلاحیت ها به همین شکل بماند در 90 درصد حوزه‌های انتخابیه کاندیدایی نخواهیم داشت

سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفت: اگر احراز صلاحیت ها به این شکل بماند که به احتمال قریب به یقین به این شکل می ماند و تغییری نمی کند آن موقع در 90 درصد حوزه های انتخابیه کاندیدایی نخواهیم داشت.

اگر احراز صلاحیت ها به همین شکل بماند در 90 درصد حوزه‌های انتخابیه کاندیدایی نخواهیم داشت
بیشتر بخوانید:

سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان، در گفتگو با خبرنگار سیاسی منیبان درباره جلسات اصولگرایان با شورای نگهبان و اینکه چرا اصلاح طلبان با این شورا در فرصت باقیمانده رایزنی نمی کنند، گفت: جلسه گذاشتن با شورای نگهبان تاثیری ندارد. در دوره های قبل هم اتفاق افتاده است. در انتخابات مجلس سال 98 اعضای حزب ندای ایرانیان به همراهی صادق خرازی، دبیرکل وقت، جلسه مفصلی با کدخدایی داشتیم خود دوستان شورای نگهبان هم خبر جلسه را در رسانه ها منتشر کردند. اما واقعیت این است که جلسه برگزار شده، بدون تاثیر و بی فایده بود. همه حرف دوستان شورای نگهبان این است که براساس یکسری از استعلام ها و ضوابط درمورد صلاحیت افراد در مورد کاندیداتوری اظهارنظر می کنند. اگر این استعلام ها منفی باشد آنها نمی توانند افراد را تایید صلاحیت کنند و اگر استعلام ها مثبت باشد آنها نمی توانند ردصلاحیت کنند. مشکل اصلی، شورای نگهبان نیست. به این شورا باید به عنوان یک نهاد اداری نگاه کرد که استعلام ها را جمع آوری می کند و براساس آنها، حکم به تایید صلاحیت و عدم صلاحیت افراد می‌دهد. این استعلام ها از مراکز دیگری صادر می شود به همین دلیل گفتگو با شورای نگهبان که خود را ملزم به اجرای آن استعلام ها می داند سود و تاثیری در صلاحیت افراد ندارد.

او‌ در ادامه افزود:  گاهی اوقات این استعلام ها در تضاد با هم هستند. یعنی یک نهاد امنیتی پاسخ می دهد فلان فرد صلاحیت دارد. اما نهاد امنیتی دیگر پاسخ می دهد که نه صلاحیت ندارد. مبنای شورای نگهبان هم پاسخ منفی هست و با یک استعلام منفی صلاحیت کاندیدا رد می شود. در برخی موارد حتی مشاهده می شود که استعلام ها از نهادهای دیگر یا تحقیقات محلی احراز و مبنای اعلام صلاحیت می شود.

او در پاسخ به این سوال که در این شرایط برنامه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات چیست، گفت: رهبری انقلاب درباره مشارکت و حضور افراد مختلف در انتخابات توصیه هایی کردند اما به هردلیل به این توصیه ها عمل نشد. اساسا اگر این توصیه های ایشان بر لزوم حضور همه سلایق و جریان ها در انتخابات مبنای عمل نهادهای نظارتی و اجرایی قرار می‌گرفت، بسیاری از مشکلات کشور به صورت ریشه ای حل می‌شد. این طور نبود که یک بخش جامعه احساس کند نماینده ای در قدرت ندارد و صدایش شنیده نمی‌شود. اما متاسفانه نهادهای مربوطه به این توصیه رهبری انقلاب عمل نکردند و به آن اعتقاد نداشتند. به همین دلیل در این انتخابات هم امکان حضور اصلاح طلبان به عنوان یک جریان ریشه دار و اصلی در کشور را فراهم نکردند. اصلاح طلبان طبیعتا انتخابات را تحریم نخواهند کرد. در حوزه هایی که کاندیدایی وجود داشته باشد و بتوانند مسئولیت آن کاندیدا را بپذیرند، از او حمایت می کنند.  اما در حوزه هایی که کاندیدایی وجود ندارد امکان حمایت از کسی وجود ندارد. مگر اینکه اصلاح‌طلبان به سراغ حمایت از چهره های اصولگرا بروند و از آنها حمایت کنند.

او در ادامه تاکید کرد: با گفتگویی که با احزاب همفکر داشتم این موضوع ممتنع است و اتفاق نخواهد افتاد حتی افراد میانه رو تری که در مجلس دهم اصلاح طلبان از آنها حمایت کردند، همان ها هم تایید صلاحیت نشدند. عمدتا رقابت بین افرادی است که بدنبال محدود کردن جامعه هستند. افرادی که بدنبال لوایح حجاب و عفاف و طرح صیانت هستند، اصلاح طلبان نمی توانند و حق ندارند از آنها حمایت کنند.

سخنگوی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر و با شرایط موجود جلسات انتخاباتی حزب برگزار می شود یا خیر، گفت: جلسات حزب ندای ایرانیان برگزار می شود. گفتگوهای مشترکی را با برخی احزاب همفکر و نزدیک برگزار می کنیم. اما همه منتظر اعلام صلاحیت ها هستند. طبیعتا اگر احراز صلاحیت ها به این شکل بماند، در 90 درصد حوزه های انتخابیه کاندیدایی برای حمایت نخواهیم داشت و جریان اصولگرا از همین الان پیروز این حوزه ها شده است.

ت ت
کدخبر: 197553 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها