خبرنگار:

عضو فراکسیون زنان مجلس:

یکی از معضلات این است که خانم‌ها فقط پنج تا شش درصد از نمایندگان را تشکیل می‌دهند

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: یکی از معضلات این است که خانم‌ها فقط پنج تا شش درصد از نمایندگان را تشکیل می‌دهند و تازه این تعداد نسبت به بعضی دوره‌ها افزایش یافته است.

یکی از معضلات این است که خانم‌ها فقط پنج تا شش درصد از نمایندگان را تشکیل می‌دهند
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان، برخی افراد به عملکرد زنان مجلس انتقاد دارند و می‌گویند 16 نماینده نتوانستند آن‌طور که باید و شاید در مجلس تاثیرگذار باشند و به نیازهای نیمی از جامعه پاسخ درخور توجهی دهند.

در همین رابطه، فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس، به «منیبان» گفت: مجلس یازدهم در حوزه بانوان کارهای فوق‌العاده‌ای انجام داده که مهمترین آن قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که 72 بند دارد و 34 بند از ابعاد این قانون مربوط به ارتقاء سلامت مادر و کودک است.

او افزود: یک بند از این قانون مربوط به خودروی مادران است که مخصوص مادرانی است که صاحب فرزند دوم می‌شوند. تا الان 270 هزار مادر این خودرو را دریافت کرده‌اند و 400 هزار مادر در نوبت دریافت خودروی مادران هستند.

این چهره اصولگرای مجلس تصریح کرد: این امکانات تا امروز در جمهوری اسلامی وجود نداشته است. تقریبا در 8 تا 9 مورد از قانون جوانی جمعیت حمایت از مادران شاغل و دانشجو را داریم. احتساب سنوات برای مادران را داریم که در قانون جوانی جمعیت به ازای هر فرزند تصویب شده است. بازنشستگی زودرس به ازای هر فرزند را تصویب کردیم. کاهش شیفت کاری و شیفت‌های شب را تصویب کردیم. کاهش میزان مدت طرح پزشکان مناطق محروم را برای مادران باردار و شیرده تا دو سالگی تصویب کردیم این‌ها همه در طرح جوانی جمعیت است.    

نماینده قزوین گفت: در حوزه مامایی که مربوط به بانوان می‌شود، ارتقاء مهارت‌های مامایی و جذب ماماها و ارتقای بیمارستان‌های زنان و زایمان برای تجهیز مراکز درمان ناباروری در همه استان‌ها را درنظر گرفتیم. ایجاد مراکز تخصصی سلامت بانوان به نوعی مورد حمایت قرار گرفته است. 90 درصد هزینه‌های درمان ناباروری رایگان شده است. در حمایت از مادران بسته تغذیه‌ای مادران باردار و شیرده و دارای فرزندان زیر پنج سال برای سه دهک پایین را درنظر گرفتیم.  

او افزود: به جز قانون جوانی جمعیت، در طرح عدالت آموزشی کاهش میزان طرح پزشکی مادران در مناطق محروم را درنظر گرفتیم که عمده این‌ها خانم هستند. طرح سه برابری تعهد مناطق محروم برای گروه پزشکی به یک و هفت دهم برابر کاهش پیدا کرد. همچنین از اعضای کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده شش نفر عضو فعال این کمیسیون که عمدتاً از اعضای هیئت رییسه بودند، خانم هستند و نقش مهمی در تدوین قانون جوانی جمعیت داشتند.

محمدبیگی گفت: قطعاً برادران مجلسی در این موضوعات پشتیبانی و همراهی کردند اما حضور جدی خانم‌ها در رای‌گیری مواردی که در صحن مربوط به حوزه خانواده و زنان است بسیار موثر بوده است. خانم‌های مجلس حتی در غیر حوزه‌های زنان و خانواده مثل حوزه سلامت و صنعت و آی تی و فناوری موثر بوده‌اند. من رییس کمیته سلامت الکترونیک هستم و بیشتر کارهای این حوزه هم توسط خانم‌ها انجام شد. در دو سالی که کمیته سلامت الکترونیک در مجلس تاسیس شده است پیگیری اجرای قوانین برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور که بسیاری از قوانین آن‌ها در 15 سال گذشته اجرا نشده بود ظرف دو سال گذشته با پیگیری نظارتی این کمیته که به ریاست بنده بود انجام شد.

او تصریح کرد: خانم‌های مجلس در حوزه جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و بخش کاهش طلاق و بحث ورزش و فرهنگی و لوایح عفاف و حجاب و لوایح مربوط به زنان، نقش موثری ایفا کرده‌اند. ما در اعضای کمیسیون اقتصادی و صنعت و حقوقی و قضایی هم عضو خانم داریم.  

عضو فراکسیون زنان مجلس افزود: یکی از معضلات این است که خانم‌ها فقط پنج تا شش درصد از نمایندگان را تشکیل می‌دهند و تازه این تعداد نسبت به بعضی دوره‌ها افزایش یافته است. در مقابل 274 مرد، 16 زن حضور دارند. یکسری نیازها و برنامه‌ها و اولویت‌ها هست که به قول رهبر معظم انقلاب حل کردن آن مسائل از عهده بانوان برمی‌آید. اگر تعداد ما بیشتر باشد جریان‌سازی ما در مسائل اجتماعی و فرهنگی و حوزه های تخصصی مثل آموزش و پزشکی و سلامت و خانواده و حتی در حوزه علم و فناوری خیلی موثرتر خواهد بود. خانم‌ها در همه حوزه‌ها اجازه حضور دارند و هیچ منعی برای حضور در هیچ‌کدام از کمیسیون‌ها را ندارند ولی در بعضی کمیسیون‌ها فاقد عضو خانم هستیم که باید باشند.

فاطمه محمدبیگی گفت: بنده دوست داشتم فراکسیون زنان در مجلس یازدهم خیلی قوی‌تر از چیزی که هست کار می‌کرد. یکسری برنامه در دستور کار داشتیم که نرسیدیم انجام بدهیم. انتظار داشتم در این فراکسیون انسجام بیشتری می‌بود. یک به یک همکاران، هم هیات رییسه فراکسیون و هم زنان مجلس زحمت زیادی کشیدند و چه بسا بعضی مواقع بیشتر از آقایان کار کردند. زنان مجلس، جدی و قوی و بسیار پرتلاش هستند و معمولاً اهل پرداختن به امورات حاشیه‌ای نیستند و به کار اصلی خود می‌پردازند.

ت ت
کدخبر: 198586 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها