مهر پررنگ ناکامی بر پیشانی مرد پرتغالی!

سرمربی سابق تیم ملی ایران باز هم در کسب قهرمانی ناکام ماند.

مهر پررنگ ناکامی بر پیشانی مرد پرتغالی!
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ تیم ملی فوتبال مصر که با هدایت کارلوس کی‌روش توانسته بود گام به فینال جام ملت‌های آفریقا در سال ۲۰۲۲ بگذارد در ضربات پنالتی مغلوبِ سنگال شد تا سرمربی این تیم شاهد یک ناکامی‌ دیگر در قاره سیاه باشد. تیم ملی مصر در دور حذفی این رقابت‌ها موفق شد تیم‌های قدرتمند ساحل‌عاج، مراکش و کامرون را از پیش رو بردارد؛ کسب عنوان نایب قهرمانی با تیم ملی فوتبال مصر ادامه ناکامی‌های کارلوس کی‌روش در قاره‌های مختلف بود.

وی سال ۲۰۱۹ با تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا مغلوب ژاپن شد تا حسرت رسیدن ایران به عنوان قهرمانی به چهار دهه برسد. مسوولان فدراسیون فوتبال ایران بعد از این باخت با سرمربی پرتغالی تیم ملی خداحافظی کردند تا وی به طولانی‌ترین دوران مربیگری خود در قاره آسیا پایان دهد. کی‌روش در نیمه نهایی این بازی‌های با نتیجه سه بر صفر مغلوب سامورایی‌ها شد.

به گزارش منیبان؛ کارلوس کی‌روش با جدایی از تیم ملی فوتبال ایران هدایت تیم کلمبیا را بر عهده گرفت و با این تیم پا در مسابقات کوپا آمریکا گذاشت. مسابقاتی که با سه برد در دور گروهی شروع اما فوتبالدوستان کلمبیایی در مرحله یک‌چهارم نهایی شاهد وداع زودهنگامی این تیم با کوپا آمریکا در سال ۲۰۲۰ بودند. ناکامی کی‌روش در رساندن کلمبیا به جمع چهار تیم برتر و شکست سنگین در مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی موجب شد تا مسوولان ورزش آن کشور قرارداد خود را با مربی پرتغالی فسخ کنند.

اخراج زودهنگام کی‌روش از تیم ملی کلمبیا موجب شد تا وی به دنبال حضور در یک تیم مطرح در قاره آسیا یا آفریقا باشد. تیمی که مرد پرتغالی بتواند به همراه آن پنجمین حضور خود را در جام جهانی فوتبال جشن بگیرد. دستیار سابق الکس فرگوسن پیشنهادهای مختلفی داشت اما در نهایت هدایت تیم ملی مصر را بر عهده گرفت تا چالش جدی را در سرزمین فراعنه تجربه کند. چالشی که به مانند حضور او در ایران راحت نبود.

مصر می‌توانست برای کی‌روش، پایانی بر ناکامی او در قاره‌های مختلف باشد زیرا در این تیم بازیکنان سرشناسی مانند محمد صلاح، زیزو، الننی و ... حضور داشتند بازیکنانی که هر کدام در باشگاه خود تعیین کننده به شمار می‌روند. اما داستان برای کی‌روش پایان تلخی داشت، وی با وجود رساندن مصر به فینال این بازی‌ها نتوانست عنوان قهرمانی را کسب کند تا مرد پرتغالی فوتبال جهان بعد از ۲۰ سال یک ناکامی دیگر را در قاره آفریقا تجربه کند. کی‌روش در سال ۲۰۰۲ نیز با تیم آفریقا جنوبی توانسته بود در مرحله نهایی جام ملت‌های آفریقا حضور پیدا کند اما با شکست ۲ بر  صفر در برابر مالی نتوانست عملکرد چشمگیری داشته باشد.

ناکامی کی‌روش در فتح جام‌های قاره‌ای تنها به کوپا آمریکا و جام ملت‌های آفریقا ختم نخواهد شد، بلکه وی در سال ۱۹۹۲ با تیم ملی فوتبال پرتغال نتوانست به مرحله نهایی یورو صعود کند. کی‌روش در سال ۲۰۱۵ نیز در جام ملت‌های آسیا با تیم ملی ایران برابر عراق شکست خورد و نتوانست به جمع چهار تیم برتر راه پیدا کند. بعد از این شکست و در حالی بسیاری از فوتبال دوستان به دنبال پایان کار کی‌روش در ایران بودند مسوولان وقت فدراسیون فوتبال  قرارداد مربی پرتغالی را تمدید کردند تا وی چهار سال دیگر در ایران ماندگار شود.

حضور در ۲ جام جهانی با تیم ملی فوتبال ایران و پیروزی برابر مراکش در مرحه گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از مهمترین دستاوردهای این مربی در فوتبال آسیا بود. کی‌روش در یک دوره کوتاه هدایت تیم ملی امارات را نیز بر عهده داشت که دستاورد چشمگیری را به همراه نداشت.

نام این مربی پرتغالی با ناکامی در رده سنی بزرگسالان رقم خورده است. البته وی در تیم‌های پایه عملکرد درخشانی دارد و توانسته ۲ بار تیم فوتبال زیر ۲۰ سال پرتغال را به عنوان قهرمانی جهان برساند. این عناوین در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ به دست آمده است. وی همچنین تیم فوتبال زیر ۱۶ سال پرتغال را به عنوان قهرمانی یورو در سال ۱۹۸۹ رساند.

یکی از نکات مثبت حضور کی‌روش در تیم‌های ملی مصر، ایران و آفریقا جنوبی شکست مراکش پرستاره در سه مقطع مختلف بود. دستیار فرگوسن در سال ۲۰۰۲ و با تیم ملی فوتبال آفریقا جنوبی با نتیجه سه بر یک از سد مراکش گذشت و در ادامه با تیم ایران در جام جهانی بر شاگردان «اروه رنار» غلبه کرد. کی‌روش در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۲ آفریقا با نتیجه ۲ بر یک از سد مراکش گذشت تا یکی از مدعیان قهرمانی در این جام را حذف کند.

 

ت ت
کدخبر: 65430 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها