ویژه نوروز 1403؛

فرزانه فصیحی: مدیریت‌های کوتاه مدت برای دوومیدانی آفت است و دودش به چشم ورزشکار می‌رود

بانوی دونده ایرانی گفت: از هر هزار نفری که ما را تایید می‌کنند و دوست دارند، چند نفری هم پیدا می‌شوند که غیر مطلع باشند و شاید به دلیل حسادت بخواهند دستاوردها را کوچک نشان دهند.

فرزانه فصیحی: مدیریت‌های کوتاه مدت برای دوومیدانی آفت است و دودش به چشم ورزشکار می‌رود
بیشتر بخوانید:

متن مصاحبه فرزانه فصیحی، بانوی دونده ایرانی، با منیبان به شرح زیر است:

سال ۱۴۰۲ برای فرزانه فصیحی چگونه گذشت؟

سالی که گذشت مثل چند سال اخیر بسیار عالی بود و اتفاقات خوبی برای من رخ داد. سال ۱۴۰۲ پر از موفقیت و دستاورد برای من بود و خداروشکر توانستم در بیشتر مسابقاتی که حضور پیدا کرده بودم، دست پر بازگردم.

یکی از انتقاداتی که به شما می‌شود این است که در مسابقات نامعتبری موفق به کسب مدال می‌شوید، جواب شما درخصوص این انتقادها چیست؟

خودم را در این چند سال با مدال‌ها و افتخاراتی که به دست آوردم به همه ثابت کرده‌ام و دیگر نیازی نیست بخواهم خودم را بیشتر از این به کسی ثابت کنم. از هر هزار نفری که ما را تایید می‌کنند و دوست دارند، چند نفری هم پیدا می‌شوند که غیر مطلع باشند و شاید به دلیل حسادت بخواهند دستاوردها را کوچک نشان دهند. کسانی که متوجه هستند در جریان همه اتفاقات هستند و نیازی نمی‌بینم توضیح بیشتری بدهم.

بانوان ورزشکار در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند. به طور مثال در رشته‌ای مثل دوومیدانی عملکرد بانوان درخشان‌تر از آقایان بوده است، این موفقیت و پررنگ شدن ورزش بانوان را چطور می‌بینید؟

کم دیده شدن بانوان باعث شد که تلاش خود را بیشتر کنند و بخواهند خود را به سطحی برسانند که دیگر کسی نتواند آنها را نادیده بگیرد. همانطور که همه چیز رو به پیشرفت است ورزش بانوان نیز پیشرفت می‌کند، پیشرفت بانوان نقطه روشنی برای ورزش کشور است که همانطور پسران ما رشد می‌کنند، بانوان نیز در میادین بزرگ افتخارآفرینی می‌کنند.

با توجه به قطعی شدن سهمیه شما در المپیک پاریس چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

سال ۱۴۰۳ یک سال بسیار مهم برای من است. از آنجا که المپیک قبلی دوره کرونا را گذراندم و نتوانستم عملکرد واقعی خودم را نشان دهم خیلی خوشحالم که برای پاریس موفق شدم که خودم سهمیه را به دست بیاورم. المپیک قبلی با شرایط ویژه برگزار شد ولی باعث خوشحالی است که در پاریس با روحیه مضاعف حضور پیدا خواهم کرد. نزدیک به دو هفته است که تمریناتم را شروع کرده‌ام و خوشبختانه بار سهمیه گرفتن از روی دوشم برداشته شده است و می‌توانم راحت‌تر تمرین و برنامه‌ریزی کنم‌. المپیک رویداد بسیار مهمی برای هر ورزشکاری است و هرکسی بتواند حضور پیدا کند، کار بزرگی انجام داده است. شاید برخی درخصوص کسب مدال صحبت کنند ولی در رشته‌ای مثل دوومیدانی با حضور قهرمانان بزرگ واقعا کار دشواری است و شاید چند نسل دیگر در کشور بتوانند به این مهم دست پیدا کنند. خیلی از ورزشکاران کشورهای مختلف آرزو دارند که در المپیک حضور پیدا کنند و من برای ارائه بهترین عملکردم قطعا به پاریس خواهم رفت.

لقب دختر باد را یدک کشیدن چه حس و حالی دارد؟

همیشه این را گفته‌ام که شاید القاب مختلفی بخواهند به ما نسبت بدهند ولی من فرزانه فصیحی دختر دونده ایران هستم. این لقب را هیچ‌ وقت و هیچ کس نمی‌تواند از من بگیرد. به القاب دیگر نیز به صورت فان نگاه می‌کنم و قشنگ است.

فرزانه فصیحی چقدر توانسته است در ایجاد انگیزه بین بانوان در رشته دوومیدانی موفق باشد؟

مدال می‌آید و می‌رود و شاید کسی بیست سال دیگر به یاد نداشته باشد فصیحی در چه مسابقاتی چه مدالی به دست آورده است، هرچند که همه این مدال‌ها در تاریخ ثبت می‌شود. ولی من هدفی بزرگتر از اینها داشتم و اینکه بتوانم چند نوجوان را علاقه‌مند کنم و تاثیر روی کسانی بگذارم که امید خود را از دست داده‌اند. خوشحالم که توانسته‌ام ایجاد انگیزه کنم برای بچه‌هایی که با سنین کم و پایین به رشته دوومیدانی علاقه‌مند شده‌اند.

عدم ثبات مدیریتی در فدراسیون دوومیدانی تا چه اندازه در ایجاد مشکلات برای ورزشکاران تاثیرگذار بوده است؟

در چند سال اخیر فدراسیون دوومیدانی ۷ سرپرست عوض کرده است. هرکسی که حضور پیدا می‌کند یک دیدگاه و یک نظری دارد و در مدت کوتاه باعث لطمات زیادی می‌شود و دودش به چشم ورزشکار می‌رود. این مدیریت‌های کوتاه مدت برای دوومیدانی آفت است و امیدوارم تصمیمی اتخاذ شود که آرامش و ثبات به این فدراسیون بازگردد. برای حضور موفق به رویدادهایی مثل بازی‌های آسیایی و المپیک نیاز به برنامه‌ریزی‌های بلند مدت است و این تزلزل مدیریتی باعث خواهد شد، ورزشکاران نتوانند به برنامه و اهداف خود برسند. برنامه‌ریزی یک ساله هیچ سودی برای رسیدن به موفقیت ندارد.

آیا دوست دارید در آینده از شما به عنوان شاخص‌ترین زن ورزشکار ایران نام برده شود و چهره ماندگار شوید؟

من دوست دارم تجربیات و اتفاقاتی که برای من افتاده در اختیار هرکسی که تمایل دارد قرار دهم. خداروشکر تا الان توانسته‌ام اتفاقات بزرگی را برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران رقم بزنم. مدال‌هایی که گرفتم، رکوردهایی که شکستم و مسابقاتی که حضور داشتم همه برای اولین بار بوده است و از این بابت خوشحالم که می‌توانم برگی از تاریخ را رقم بزنم.

ولی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که آنقدر دختران توانمند در ایران وجود دارند که نمی‌توان تنها به فرزانه فصیحی تکیه کرد. من یقین دارم که هزاران دختر مثل فرزانه فصیحی و ناهید کیانی با وجود همه محدودیت‌ها برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کنند و این قابل ستایش است.

ت ت
کدخبر: 206988 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها